Sammio

Uhkaava asiakas ja työpaikkaturvallisuus – valmistaudu, toimi ja palaudu! (Oulu) | 29. - 30.11.2018 | Radisson Blu Hotel Oulu

Suosittu koulutus järjestetään uudestaan:

Osaatko ennakoida haastavat asiakkaat?

Suomessa väkivallalle tai sen uhalle altistuu yli 100 000 työntekijää vuosittain ja määrä on kasvussa. Uhkaava asiakas ja työpaikkaturvallisuus – valmistaudu, toimi ja palaudu -koulutus on tarkoitettu työntekijöiden tueksi valmistauduttaessa haastavan asiakkaan kohtaamiseen.

Koulutuksessa opit haastavien asiakkaiden kohtaamista, riskien arviointia ja toimintaa uhkaavissa tilanteissa. Perehdyt aggressiivisesti ja uhkaavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaamiseen ennakoivasti valmistautumalla sekä toimimalla parhaalla mahdollisella tavalla uhkaavan tilanteen aikana ja tilanteen jälkitoimien näkökulmasta. Ymmärrät myös, miten ongelmallista tilannetta voi pyrkiä ohjaamaan sen jo käynnistyttyä, mitä tilanteesta voi oppia ja kuinka siitä voi toipua. Opit myös arvioimaan omaa työssäjaksamista ja tapoja sen ylläpitämiseen. Koulutuksessa tilanteita tarkastellaan sekä yksittäisen työntekijän että organisaation näkökulmasta.

Tervetuloa mukaan keskustelemaan näistä:

Mitä työpaikkaväkivalta on ja paljonko sitä esiintyy?
Miksi asiakkaat käyttäytyvät aggressiivisesti ja uhkaavasti?
Mitä asialle voisi tehdä/on tehty?
Vuorovaikutustaidot aggressiivisen asiakkaan rauhoittamisessa
Miten oma jaksaminen liittyy työturvallisuuteen?
Saatavilla olevan tuen kartoittaminen ja mahdolliset jatkotoimenpiteet

Koulutuksen päiväohjelma

Pidämme kahvitauot sopivissa väleissä aamu- ja iltapäivällä.

Päivä 1. Teema: Työväkivaltavaarojen ja – riskien arviointia ja toiminta uhkaavissa tilanteissa

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00

Johdanto työpaikkaväkivaltaan

  • Esittelyt, kurssin sisältö ja ohjelma, odotukset
  • Mitä työpaikkaväkivalta on ja paljonko sitä esiintyy?
  • Työntekijän ja työnantajan vastuut
  • Työpaikkojen turvallisuuslinjaukset ja sen eri osa-alueet
10.15

Kahvitauko

10.30

Aggressiivisesti ja uhkaavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen

  • Ennakoiva valmistautuminen uhkaavan tilanteen aikana ja tilanteen jälkitoimien näkökulmasta
  • Miksi asiakkaat käyttäytyvät aggressiivisesti ja uhkaavasti?
  • Keskustelu
  • Mikä askarruttaa tai huolestuttaa työturvallisuudessa asiakkaiden kanssa?
  • Koetaanko tilanteet asiakkaiden kanssa uhkaavina? Kuinka usein?
  • Mitä asialle voisi tehdä/on tehty?
  • Ovatko kokemukset asiakkaista samanlaisia tai erilaisia? Miten ja miksi?
12.00

Lounas

13.00

Harjoitus ja demonstraatio Vuorovaikutustaidot aggressiivisen asiakkaan rauhoittamisessa

  • Harjoitus ja demonstraatio
  • Vuorovaikutustaidot aggressiivisen asiakkaan rauhoittamisessa
14.15

Kahvitauko

14.30

Mitä opin ja oivalsin tänään?

  • Harjoitus
  • Miten asiat ovat minun työpaikallani?
  • Mihin pitää panostaa?
  • Mitä vien tuliaisiksi työpaikalle tästä koulutuksesta?
15.30-16.00

Yhteenveto päivästä

2. päivä. Teema: Oman jaksamisen arvioiminen ja keinoja siihen

8.30

2. päivä. Teema: Oman jaksamisen arvioiminen ja keinoja siihen

9.00

Miten oma jaksaminen liittyy työturvallisuuteen?

  • Mitä stressi on, miten se syntyy ja miten siitä pääsee eroon?
10.15

Kahvitauko

10.30

Hallinannan ympyrä -tehtävä ja purku Stressitaso ja oma työssäjaksaminen kokonaisuutena: Missä mennään kartoitus?

  • Hallinannan ympyrä -tehtävä ja purku
  • Stressitaso ja oma työssäjaksaminen kokonaisuutena: Missä mennään kartoitus?
Lounas

Lounas

13.00

Harjoitus Kehomielitasapaino: Hengitetään

  • Harjoitus
  • Kehomielitasapaino: Hengitetään
14.15

Kahvitauko

14.30

Harjoitus

  • Vahvuudet
  • Ajatusvääristymät
  • Kiitollisuus
15.30-16.00

Yhteenveto päivästä

  • Stressitaso ja oma työssäjaksaminen kokonaisuutena: Vastaukset ja toimet?
  • Saatavilla olevan tuen kartoittaminen ja mahdolliset jatkotoimenpiteet

Koulutus järjestetään  Radisson Blu Hotel Oulussa, osoitteessa Hallituskatu 1, 90100 Oulu. Katso koulutuspaikan sijainti ja saapumisohjeet 

Mediuutiset on terveysalan ammattilaisten sitoutumaton uutis- ja ajankohtaismedia. Vastaamme Suomen asiantuntevimmasta terveysalan uutislehdestä, verkkosivuista sekä sosiaali- ja terveysalan koulutuksista ja tapahtumista. 

Hinnat

Etuhinta 28.9. asti

695 €

Etuhinta 26.10. asti

745 €

Normaalihinta

795 €

Haluatko ottaa mukaan kollegasi? Kysy ryhmätarjousta yli 3 hengen seurueelle:
events.oulu@almamedia.fi

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Seminaarimaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Ilmoittaudu

Miksi osallistua:

1. Opit ymmärtämään työpaikkaturvallisuuden kokonaisuuden sekä työntekijän ja työnantajan vastuiden suhteen että valmistautumisen, tilanteen aikana toimimisen ja jälkitoimien osalta.

2. Saat tietoa siitä, miksi asiakkaat käyttäytyvät uhkaavasti ja aggressiivisesti sekä miten voit vaikuttaa ja toimia uhkan tasoa alentavasti.

3. Pääset harjoittelemaan haastavien asiakkaiden kohtaamista roolipelien tai demonstraatioiden kautta.

4. Opit ymmärtämään työpaikkaturvallisuuden ja työssäjaksamisen yhteyttä ja mitä voi itse tehdä tilanteen parantamiseksi.

5. Pääset harjoittelemaan tapoja lisätä työssäjaksamista erilaisten harjoitusten kautta.

  • Kouluttaja

Mari Koskelainen

Psykologi (Doctorate Clinical Psychology) & lehtori, Poliisiammattikorkeakoulu

Koulutuksesta sanottua

  • ”Miellyttävä ja rento kouluttaja.”

  • ”Aineisto oli hyvää ja mielenkiintoista sekä järjestelyt toimivat.”

  • ”Koulutus oli vuorovaikutteinen ja osallistava: koko ajan oli pyrkimys siihen, että osallistujat saavat konkreettista mukaansa työpaikoille.”

  • ”Mukava, rento ja asiantunteva ilmapiiri.”

  • ”Luentomateriaali oli hyvin mielenkiintoista. Herätti paljon ajatuksia ja uskon, että menee käytäntöön työpaikalle ja muutenkin.”

Kenelle koulutus on tarkoitettu?

Koulutus on tarkoitettu työntekijöille, jotka kohtaavat asiakkaiden taholta fyysistä tai henkistä väkivallan uhkaa työssään. Koulutus soveltuu esimerkiksi asiakaspalvelussa työskenteleville, terveydenhuollon henkilöstölle, sosiaalitoimessa, vanhus- ja vammaispalveluissa sekä hoivayrityksissä työskenteleville.