Sammio

SOTE & Digipalvelumuotoilu – erottaudu asiakaskokemuksella! (Oulu) | 11. - 12.12.2018 | Radisson Blu Hotel Oulu

Hyödynnä palvelumuotoilun monipuoliset mahdollisuudet kehittämistyössä

Palvelumuotoilun tavoitteena on kehittää asiakkaalle hyödyllisiä ja haluttavia palveluita, jotka erottuvat ja ovat tehokkaita tuottaa. Kaiken keskiössä on ihminen ja hyvä asiakaskokemus. Tässä koulutuksessa opit hyödyntämään palvelumuotoilun ihmiskeskeistä ja osallistavaa lähestymistapaa, joka soveltuu erinomaisesti juuri sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämiseen. Koulutus antaa myös eväitä digitaalisten palveluiden käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. Lisäksi kuulet miten saavutettavuus tulee huomioida palveluiden kehittämisessä ja mitä vaikutuksia EU:n saavutettavuusdirektiivillä on sotepalveluihin.

Koulutuksen päiväohjelma

Pidämme kahvitauot sopivissa väleissä aamu- ja iltapäivällä.

1. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00

Palvelumuotoilun perusteet - miksi juuri sote-palveluita kannattaa muotoilla?

  • Palvelumuotoilun juuret
  • Miten palvelumuotoilu eroaa muista kehittämistavoista? Mitä yhteistä on palvelumuotoilulla ja LEAN-ajattelulla?
  • Palvelumuotoilun haasteet ja mahdollisuudet sote-kentässä
  • Caseja Suomesta ja maailmalta
10.15

Kahvitauko

10.30

Palvelumuotoiluprosessi ja keskeisiä menetelmiä

  • Palvelumuotoiluprosessi tutuksi
  • Mistä palvelumuotoilu ammentaa
  • Hands on -harjoituksia, kokeillaan menetelmiä käytännössä
12.00

Lounas

13.00

Asiakasymmärryksen merkitys

  • Kuinka löydämme ratkaisemisen arvoiset haasteet ja tunnistamme oikeat kehittämismahdollisuudet?
  • Palvelumuotoilun tyypilliset tutkimusmenetelmät
  • Asiakasymmärryksen tiivistäminen
  • Hands on -harjoitus
14.15

Tauko

14.30

Yhteiskehittäminen palvelumuotoilussa

  • Keskeisten toimijoiden ja sidosryhmien tunnistaminen
  • Yhteiskehittämisen hyödyt ja hyvät käytännöt
  • Design sprintit yhteiskehittämisen välineenä
  • Hands on -harjoitus
15.30-16.00

Yhteenveto päivästä

2. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00

Digitaalisten palveluiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu, käytettävyys

  • Käytettävyyden ja käyttökokemuksen periaatteet
  • Sähköisten palveluiden käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet, työkalut ja menetelmät
10.15

Kahvitauko

10.30

Digitaalisten palveluiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu, käytettävyys ja saavutettavuus  Digitaalisten palveluiden saavutettavuus

  • Saavutettavuuden perusteet
  • Saavutettavuusdirektiivin vaatimukset ja menetelmiä saavutettavan sähköisen palvelun tuottamiseen.
12.00

Lounas

13.00

Case-harjoitus ryhmissä: palvelumuotoiluprosessin ja menetelmien soveltamista käytännön harjoituksen kautta.

14.30

Palvelumuotoiluklinikka

Miten sovellan palvelumuotoilua ja käyttäjäkeskeistä suunnittelua omassa työssäni ja organisaatiossani? Miten lähteä liikkeelle? Lähtökohtana osallistujien omat caset ja työn haasteet.

15.30-16.00

Yhteenveto päivästä

Koulutus järjestetään  Radisson Blu Hotel Oulussa, osoitteessa Hallituskatu 1, 90100 Oulu. Katso koulutuspaikan sijainti ja saapumisohjeet 

Mediuutiset on terveysalan ammattilaisten sitoutumaton uutis- ja ajankohtaismedia. Vastaamme Suomen asiantuntevimmasta terveysalan uutislehdestä, verkkosivuista sekä sosiaali- ja terveysalan koulutuksista ja tapahtumista.

Hinnat

Etuhinta 12.10. asti

695 €

Etuhinta 9.11. asti

745 €

Normaalihinta

795 €

Haluatko ottaa mukaan kollegasi? Kysy ryhmätarjousta yli 3 hengen seurueelle:
events.oulu@almamedia.fi

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Seminaarimaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Ilmoittaudu

Miksi osallistua:

1. Saat hyvän kokonaiskuvan palvelumuotoilusta ja ymmärrät sen mahdollisuudet oman työsi ja toimialasi näkökulmasta.  

2. Tunnet palvelumuotoiluprosessin ja sen keskeiset toimintatavat. Tiedät mitä on huomioitava, jotta digitaalista palvelua kehitetään käyttäjäkeskeisesti.

3. Oivallat asiakasymmärryksen merkityksen ja sinulla on keinoja kartuttaa asiakasymmärrystä
käytännössä. 

4. Ymmärrät miten palveluiden saavutettavuus tulee huomioida kehittämistyössä

5. Opit käytännöllisiä menetelmiä ja työkaluja, joita voit hyödyntää heti työssäsi

 

  • Kouluttaja

Mervi Rauhala

Project Manager, Digital Transformation & Service DesignEficode 

  • Kouluttaja

Annika Valtari,

Senior UX Specialist, Eficode

  • Koulutus
  • Sosiaali- ja terveydenhuolto