Sammio

Google Analytics | 25. - 26.9.2018 | Taitotalo Kongressikeskus, Helsinki

Kuinka Googlen analytiikkatyökaluja käytetään tehokkaasti

Google julkaisi kolme uutta analytiikkatyökalua vuoden 2017 aikana, aiemmin tuttujen Google Analyticsin ja Google Tag Managerin rinnalle. Google Data Studio on veloitukseton järjestelmä ja auttaa datan visualisoinnissa sekä raportoinnissa. Google Optimizen avulla yritykset voivat tehdä versio- ja monimuuttujatestejä optimoidessaan verkkopalvelujaan. Vastaavasti Google Attribution antaa näkemyksiä eri kanavien rooleihin sekä näiden konversiovaikutuksiin.  

Koulutuksen aikana saat hyvän käsityksen siitä kuinka Googlen analytiikkatyökaluja voi hyödyntää verkkopalvelun analysoinnissa ja optimoinnissa. Koulutuksen alussa käydään läpi kuinka eri työkalut linkittyvät toisiinsa ja mikä on ns. Google Stack kokonaisuudessaan. Koulutuksen ensimmäisen päivän aikana saat konkreettisen käsityksen kuinka Google Tag Manager toimii digitaalisen mainonnan ja verkkopalvelun eri kohtien mittaamisen apuna. 

Koulutuksen toisena päivänä opitaan analysoimaan dataa erilaisten valmiiden raporttien avulla. Lisäksi opetellaan tekemään räätälöityjä raportteja sekä analysoidaan dataa ja tuotetaan kehitysajatuksia tai testaushypoteeseja. Koulutuksen lopuksi opitaan visualisoimaan dataa Google Data Studion avulla. Tämä koulutus on ehdoton jokaiselle verkkopalvelun kehityksen parissa työskentelevälle. 

Koulutuksen päiväohjelma

Pidämme kahvitauot sopivissa väleissä aamu- ja iltapäivällä.

1. päivä

8.30

Aamukahvi ja ilmoittautuminen

9.00

Google Stack 

  • Digitaalisen analytiikan erilaiset datalähteet
  • Digitaalisen analytiikan infrastruktuuri ja Googlen analytiikkatyökalut
  • Mitä Google Analytics ei mittaa perusasetuksilla lähtökohtaisesti
  • Organisaation käytössä olevat työkalut

Harjoitus: Työkalujen kartoitus lähdekoodin perusteella 

10.15

Kahvitauko

10.30

Google Tag Manager

  • Tag Managementin periaatteet
  • Mittauspisteiden määrittely – AREANA KPI-framework
  • Google Tag Managerin julkaisuprosessi, esikatselu (debugging / dataLayer) ja käyttöoikeudet
  • Google Tag Managerin muuttujat (variables), laukaisusäännöt (triggers) ja tägit (tags)

Harjoitus: Verkkopalvelun mittauspisteiden määrittely ja mittaamisen toteutus Google Tag Managerin avulla

12.00

Lounas

13.00

Google Analytics - järjestelmänhallinta 

  • Tilirakenne ja käyttöoikeuksien hallinta
  • Propertyn asetukset ja linkitykset muihin Googlen työkaluihin
  • Näkymän asetukset, suodattimet ja tavoitteet

Harjoitus: Linkityksien / näkymien / tavoitteiden tekeminen.

14.15

Kahvitauko

14.30

Google Analytics raportit

  • Google Analyticsin käyttöliittymä ja uudet ominaisuudet
  • Hälytykset, räätälöidyt raportit ja ajastukset
  • Yleisö-, sisältö- ja tavoiteraportit

Harjoitus: segmentin ja/tai räätälöidyn raportin luominen

16.00

Päivä päättyy

2. Päivä

8.30

Aamukahvi ja ilmoittautuminen

9.00

Liikenteen lähteiden tägittäminen 

  • Liikenteen lähteiden automaattinen tunnistaminen
  • Automaattinen tägittäminen
  • URL-työkalun käyttäminen
  • Offline-kanavien mittaaminen

Harjoitus: liikenteen lähteiden tägittäminen URL-työkalun avulla 

10.15

Kahvitauko

10.30

Google Analytics - tavoitteet

  • Tavoitteiden ja tavoitekanavien (Funnel) analysointi
  • Verkkokaupan analysointi
  • Monikanavaraportit (Multi-Channel Funnels)

HarjoitusVerkkopalvelun tavoitteiden analysointi ja kehitysideoiden luominen 

12.00

Lounas

13.00

Google Analytics - attribuutioraportit

  • Erilaiset attribuutiomallit
  • Attribuutiomallien vertailu

Keskustelu: attribuutiomallit

14.15

Kahvitauko

14.30

Google Data Studio

  • Erilaiset datan lähteet
  • Google Data Studion käyttöliittymä
  • Raporttien / dashboardien elementit

Harjoitus: raportin / dashboardin luominen omalle organisaatiolle.

16.00

Päivä päättyy

Seuraava toteutus 25.-26.9.2018

Koulutus järjestetään Taitotalon Kongressikeskuksessa, osoitteessa Valimotie 8, 00380 Helsinki. Katso koulutuspaikan sijainti ja saapumisohjeet 

Koulutuksen välineet: Osallistujalla tulee olla oma läppäri mukana koulutuksessa.

Hinnat

Yksityinen sektori / Julkinen sektori

Etuhinta 27.7. asti

1 445 €/ 945 €

Etuhinta 24.8. asti

1 545 €/ 995 €

Normaalihinta

1 645 €/ 1 045 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Seminaarimaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Ilmoittaudu

Seuraavat koulutukset

20.-21. marraskuuta 2018 Ilmoittaudu

Miksi osallistua:

1. Ymmärrät kuinka Googlen analytiikkatyökaluja voidaan käyttää tehokkaasti ja oikein verkkopalvelujen kehittämisessä ja optimoinnissa.

2. Osaat Google Tag Managerin peruskäytön ja logiikan digitaalisen mainonnan sekä verkkopalvelun mittaamisen apuna.

3. Osaat käyttää Google Analyticsia ja sen monipuolisia toiminnallisuuksia sekä raportteja.

4. Osaat analysoida dataa ja pystyt tuottamaan kehitysajatuksia ja testausideoita.

5. Osaat visualisoida dataa ja pystyt tuottamaan raportteja / dashboardeja organisaatiolle.

  • Kouluttaja

Petri Mertanen

Digital Analytics Director, Annalect / Omnicom Media Group 

Kenelle koulutus on tarkoitettu? 

Koulutus on tarkoitettu kaikille organisaation
digitaalisen mainonnan tai verkkopalveluiden kehityksen parissa työskenteleville.

Tittelisi/työnkuvasi voi olla esimerkiksi: 

  • markkinointijohtaja, -päällikkö, -koordinaattori, -suunnittelija
  • viestintäjohtaja, -päällikkö, -koordinaattori, -suunnittelija
  • tietohallintojohtaja, -päällikkö, -vastaava
  • sisällöntuottaja, copywriter, designer, graafinen suunnittelija
  • mainonnan suunnittelija, planner, mediasuunnittelija
  • verkkopalveluiden ja tietojärjestelmien kehittäjä/asiantuntija/suunnittelija
  • järjestelmäpäällikkö, -arkkitehti, -asiantuntija, -suunnittelija
  • kehitysjohtaja, -päällikkö
  • asiakkuus- ja liiketoimintajohtaja, -päällikkö, -vastaava