Palvelumuotoilu | 6. - 7.6.2017 | Tapahtumatalo Bank, Helsinki

Kilpailuetua asiakaskeskeisistä palveluista

Tämän päivän kilpailuetu syntyy erinomaisista asiakaskokemuksista. Palvelumuotoilu – kehitä ja innovoi asiakaskeskeisesti -kurssilla opit systemaattisen ja asiakaskeskeisen tavan kehittää uusia palveluita. Palvelumuotoilun avulla tunnistat myös asiakkaidesi kannalta tärkeimmät palveluiden kehittämiskohteet ja parannat asiakaskokemusta.

Muotoilusta, käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta, sovelletusta improvisaatiosta ja fasilitoinnista ammentavat menetelmät auttavat sinua viemään kehittämisprojektit onnistuneesti läpi olipa palvelun loppukäyttäjänä sitten ulkoinen tai sisäinen asiakas.

Koulutuksessa käytetään yhtenä työkaluna Palvelumuotoilun Ideapakkaa. Pakka ei sisälly koulutuksen hintaan, mutta sen voi halutessaan lunastaa alennetulla hinnalla itselleen.

Palvelumuotoilu -kurssi on toiminnallinen, käytännönläheinen ja energisoiva. Kokeilet palvelumuotoilun menetelmiä konkreettisen designhaasteen ratkaisemisessa ja saat uusia työkaluja, joita voit viedä suoraan omaan työhösi. Kurssin aikana pääset myös pureutumaan siihen mitä mahdollisuuksia palvelumuotoilu voi tuoda organisaatiollesi.

Koulutuksen päiväohjelma

Pidämme kahvitauot sopivissa väleissä aamu- ja iltapäivällä.

1. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00-10.30

Miksi muotoilla palveluita? 

  • Odotukset koulutukselle ja tutustuminen
  • Mitä palvelumuotoilu on ja mihin sitä voi hyödyntää? Miksi asiakaskokemukseen kannattaa panostaa?
  • Hähmäisestä ongelmasta toimivaan ratkaisuun – palvelumuotoiluprosessi vie maaliin
  • Palvelumuotoilun keskeiset työkalut ja menetelmät
10.30 - 12.00

Pidä asiakas ja käyttäjä kehittämisen keskiössä 

  • Syvällinen asiakasymmärrys ja empatia mahdollistavat parempia palveluita
  • Laadullisia tutkimusmenetelmiä, joita palvelumuotoilussa käytetään
  • Ratkaisetko oikeaa ongelmaa? Tunnista innovaatio- ja kehittämismahdollisuudet
  • Designhaasteen pohjalta tehtäviä harjoituksia
12.00 - 13.00

Lounas

13.00 - 14.30

Pidä asiakas ja käyttäjä suunnittelun ja kehittämisen keskiössä 

  • Tulevaisuusajattelu ja ennakointi palvelumuotoilussa, huomioi megatrendit ja trendit
  • Asiakasymmärryksen tiivistäminen: persoona, empatiakartta ja muotoiluajurit
  • Designhaasteen pohjalta tehtäviä harjoituksia
14.30 - 16.00

Fasilitointi, ideat ja luovuus 

  • Fasilaattorin taidot sekä ryhmän erilaiset roolit
  • Fasilitointimenetelmät ja niiden soveltaminen palvelumuotoilussa
  • Ideoinnista ja luovuudesta sekä näiden edellytyksistä

Käytännön harjoituksia

16.00

Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy

2. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00-10.30

Ratkaisujen ideointi ja parhaiden ratkaisujen valinta 

  • Ideointi- ja luovuusmenetelmät käytännössä
  • Asiakasarvon ja liiketoiminta-arvon balanssi – miten löydät parhaat ideat?
  • Designhaasteen pohjalta tehtäviä harjoituksia
10.30 - 12.00

Palvelun mallintaminen 

  • Tarinankerronta ja palvelutarinat
  • Mallinna asiakkaan matka palvelupoluksi
  • Nopeat kokeilut ja prototyypit

Designhaasteen pohjalta tehtäviä harjoituksia

12.00 - 13.00

Lounas

13.00 - 14.30

Palvelun konseptoiminen 

  • Arvolupauksen ja asiakashyötyjen mallintaminen
  • Liiketoimintamallin hahmottaminen

Designhaasteen pohjalta tehtäviä harjoituksia

14.30 - 16.00

Palvelumuotoiluklinikka 

Miten sovellan palvelumuotoilua omassa työssäni ja organisaatiossani? Lähtökohtana osallistujien omat caset ja työn haasteet.

16.00

Koulutus päättyy

Seuraava koulutus 6.-7.6.2017

Koulutus järjestetään Tapahtumatalo Bankissa, Helsingin keskustassa, osoitteessa Unioninkatu 20, 00130 Helsinki. Katso koulutuspaikan sijainti ja saapumisohjeet »

Hinnat

Yksityinen sektori / Julkinen sektori

Etuhinta 7.4. asti

1 445 €/ 945 €

Etuhinta 5.5. asti

1545 €/ 995 €

Normaalihinta

1 645 €/ 1 045 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Seminaarimaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Ilmoittaudu

Miksi osallistua:

1. Ymmärrät palvelumuotoilun mahdollisuudet ja saat ideoita miten voit hyödyntää palvelumuotoilua omassa organisaatiossasi.

2. Hallitset palvelumuotoiluprosessin ja sen keskeisiä menetelmiä ja toimintatapoja.

3. Oivallat asiakasarvon merkityksen ja tiedät miten hankkia syvällistä asiakasymmärrystä kehittämisen perustaksi.

4. Opit fasilitointitaitoja ja osaat luoda edellytykset onnistuneelle työpajalle ja luovalle ongelmanratkaisulle.

5. Saat hyvät valmiudet mallintaa ja konseptoida palveluita.

  • Kouluttaja

Jani Turku

Oivalluttaja, Ideapakka

  • Kouluttaja

Mervi Rauhala

palvelumuotoilija, konsultti, OS/G Viestintä

  • Koulutuksesta sanottua:

    ”Hyvä ja monipuolinen aiheen läpikäynti. Positiivista käytännönläheisyys pelkän luennoinnin sijaan.”

  • Koulutuksesta sanottua:

    ”Käytännönläheisyys oli yksi syistä miksi osallistuin ja se oli oikein hyvin toteutettu.”

  • Koulutuksesta sanottua:

    ”Plussaa kouluttajat ja heidän energiansa.”

  • Koulutuksesta sanottua:

    ”Hyvä kokonaisuus, tehtiin itse asioita, mikä teki koulutuksesta hyvin konkretiaan menevän.”

  • Koulutuksesta sanottua:

    ”Erittäin osaavat kouluttajat.”

Kenelle koulutus on tarkoitettu?

Koulutus soveltuu erityisesti liiketoiminnan tai palveluiden kehittämisestä vastaaville sekä yleisesti kaikille jotka ovat kiinnostuneita perehtymään palvelumuotoilun antamiin mahdollisuuksiin.

Tittelisi voi olla esimerkiksi:

  • palvelupäällikkö
  • palvelujohtaja
  • tuotepäällikkö
  • kehityspäällikkö
  • projektipäällikkö
  • markkinointipäällikkö
  • asiakaskokemuspäällikkö
  • asiakaskokemusjohtaja
  • Koulutus
  • Markkinointi & viestintä
  • Tapahtuma
  • Markkinointi & viestintä

Asiakaspalvelu 2017

29. - 30.11.2017
Lue lisää