Ketterä digiprojekti | 5. - 6.6.2017

Suunnittele ja toteuta digiprojekti asiakaskeskeisesti

Digiprojektin tuottaminen ei ole niin yksinkertaista kuin luullaan. Idean ja konseptin tulee olla terävä, kohderyhmän selvillä, kaikki pitäisi tehdä asiakaslähtöisesti ja ketterästi, ja teknologiaakin pitäisi ymmärtää. Digiprojektiin saattaa kulua merkittävä summa rahaa, jos toivottua tulosta ei synny kerralla. Huonosti toteutettu projekti näkyy myös huonona asiakaskokemuksena, jos palvelu ei vastaa asiakkaiden tarpeisiin tai toimii huonosti.

Digipalveluiden suunnittelijat ja tilaajat tarvitsevat tietoa digiprojektin toteutuksesta aina suunnittelusta toimituskumppaneiden kanssa asioimiseen ja palvelun testaamiseen sekä jalkauttamiseen asti. Kuinka homma saadaan maaliin hyvällä yhteistyöllä, sopivin kustannuksin ja loppukäyttäjän tarpeet tiedostaen? Mitä erilaisia vaiheita ja menetelmiä digiprojektissa on aina hankinnasta ja esiselvityksistä tuotantoon ja ylläpitoon asti?

Ketterä digiprojekti -koulutus perehdyttää osallistujat sujuvan digiprojektin vaiheisiin ja hyviin käytäntöihin. Valmennus lähestyy teemaa keskustelujen ja harjoitusten kautta – koulutuksen jälkeen osallistujalla on selkeä kuva ja käytännön toteutustavat digiprojektin menestyksekkääseen läpivientiin.

Koulutuksen päiväohjelma

Pidämme kahvitauot sopivissa väleissä aamu- ja iltapäivällä.

1. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00

Millaisia digipalveluita organisaatioiden pitää tuottaa, käyttää tai ostaa nykyään?

  • Monikanavainen toimintaympäristö: Erilaiset digikanavat ja niiden ominaispiirteet, entä kivijalka?
  • Ketterää vai vieläkin ketterämpää? Mitä erilaisia ketteriä tapoja on digiprojektin toteuttamiselle?
  • Kehittämisen vaiheet, kuinka liikkeelle?
  • Mitä on Business Design, UX-suunnittelu, palvelumuotoilu?
  • Mitä ovat erilaiset ns. ketterät menetelmät: SAFE, Lean UX, Design sprintit, DevOps jne.?
  • Tavoitteiden asettaminen ja liiketoiminnan suunnittelu (Business Design)
  • Palvelun konseptointi ja suunnittelu
  • Kuinka toteutetaan? Hankinnat, toimittajien valinta ja yhteistyö
10.15

Kahvitauko

10.30

Käytännön vaiheet ja toteutus

  • Palvelumuotoilun ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun perusteet
  • Teknologiat, alustat ja niiden valinta
12.00 - 13.00

Lounas

13.00

Palvelun testaus ja jatkuva kehittäminen

  • Ylläpito ja sisällön tuottaminen/kehittäminen
  • Kustannukset, sopimukset, vastuut

Harjoitus: Tavoitteiden asettaminen ja liiketoiminnan suunnittelu

14.15

Kahvitauko

14.30

Harjoitustöiden esittely

16.00

Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy

2. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00

Palvelumuotoilu

  • Wrap-up edellisen päivän johdannosta
  • Työpajat
  • Asiakasprofiilit ja palvelupolut
  • Service blueprinting

Harjoitus: asiakkaan polut

10.15

Kahvitauko

10.30

Tutkimusmenetelmät asiakasymmärryksen kasvattamiseen 

  • Havainnointi
  • Luotain-tutkimukset
  • Kontekstuaaliset haastattelut
  • Yhteissuunnittelu

Harjoitus: 5 why’s

12.00 - 13.00

Lounas

13.00

Ketterä käyttäjäkeskeinen suunnittelu

  • Ketterä käyttäjäkeskeinen suunnittelu
  • Prototypointi
  • Vaatimustenhallinta
  • Arviointi- ja testausmenetelmät:
  • Konseptitutkimukset
  • Käytettävyyden ja saavutettavuuden arviointi ja testaus

Harjoitus: prototypointi ja käytettävyyden arviointi

14.15

Kahvitauko

14.45

Toteutus ja sisällöntuotanto 

  • Sisällönsuunnittelu ja jatkuva sisällöntuotanto
  • Testaus ja julkaiseminen
  • Analytiikka / SEO
16.00

Koulutus päättyy

Seuraava koulutus 5.-6.6.2017

Koulutus järjestetään Tapahtumatalo Bankissa, Helsingin keskustassa, osoitteessa Unioninkatu 20, 00130 Helsinki. Katso koulutuspaikan sijainti ja saapumisohjeet.

Hinnat

Etuhinta 7.4. asti

1 445 €/ 945 €

Etuhinta 5.5. asti

1 545 €/ 995 €

Normaalihinta

1 645 €/ 1045 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Seminaarimaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Ilmoittaudu

Miksi osallistua:

1. Opit tuottamaan digipalveluita alusta loppuun käyttäen käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun keinoja.
2. Ymmärrät, mitä vaiheita digipalvelun hankinnassa, suunnittelussa ja tuottamisessa on, ja miten ne viedään tehokkaasti läpi.
3. Saat tietoa digiprojektin toteutuksesta aina suunnittelusta toimituskumppaneiden kanssa asioimiseen ja palvelun testaamiseen sekä jalkauttamiseen ja ylläpitoon asti.
4. Opit, mitä palvelumuotoilu ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu ovat, ja mitä menetelmiä niissä voidaan käyttää.
5. Opit kehittämään organisaatiosi sisältömarkkinointia, parantamaan asiakkaidesi käyttökokemusta sekä suunnittelemaan asiakkaallesi hyödyllisiä sisältöjä.

  • Kouluttaja

Liisa-Maija Keinänen

UX-suunnittelija ja palvelumuotoilija, Adage

  • Kouluttaja

Raino Vastamäki

tutkimusjohtaja, Adage

Kenelle koulutus on tarkoitettu?

Koulutus on tarkoitettu yritysten ja organisaatioiden palveluiden, markkinoinnin ja/tai viestinnän kehityksestä ja suunnittelusta vastaaville henkilöille.

Tittelisi/työnkuvasi voi olla esimerkiksi:

Online-kehityspäällikkö, kehityspäällikkö, markkinointipäällikkö, viestintäpäällikkö tai digikanavista ja sähköisestä asioinnista vastaava päällikkö tai johtaja

  • Koulutus
  • ICT