Käyttäjäkeskeisyys markkinoinnissa ja viestinnässä | 30. - 31.5.2017 | Tapahtumatalo Bank, Helsinki

Palvele asiakastasi paremmalla sisällöllä ja käyttökokemuksella

Moderni ihminen kohtaa jatkuvan viestitulvan arjessaan. Jotta organisaatiosi viesti tavoittaa asiakkaan ja erottuu muiden viestien joukosta, tulee tämän palvella asiakastasi – se voi auttaa arjessa, ilahduttaa, koskettaa, opettaa tai inspiroida. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla luot markkinointiviestintää, joka tukee asiakastasi ja takaa erinomaisen käyttökokemuksen. Keskeytyksen sijaan viestisi otetaan innolla vastaan.

Käyttäjäkeskeisyys markkinoinnissa ja viestinnässä -koulutus perehdyttää markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset asiakaslähtöiseen suunnitteluun palvelumuotoilun ja sisältömarkkinoinnin pohjalta. Osallistujat oppivat palvelulogiikan sekä ketterän kehityksen perusteet. Samalla he ymmärtävät, miten erilaisia tutkimus- ja suunnittelumenetelmiä sekä analytiikkaa voidaan hyödyntää liiketoiminnan, asiakkaan käyttökokemuksen sekä palvelun käytettävyyden parantamiseksi.

Osallistujat oppivat case-esimerkkien ja työpajatehtävien avulla, kuinka tutkia asiakkaan tarpeita ja luoda markkinointiviestintää, joka erottautuu viestien tulvasta, ohjaa organisaation palvelun käyttöön sekä tekee asiakkaasta parhaimmillaan organisaation seuraajan. Koulutuksen jälkeen osallistujat pystyvät kasvattamaan organisaation asiakasymmärrystä ja suunnittelemaan markkinointiviestintää, joka tavoittaa asiakkaan oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan, palvelee tämän tarpeita sekä lopulta tukee ja kasvattaa liiketoimintaa.

Koulutuksen päiväohjelma

Pidämme kahvitauot sopivissa väleissä aamu- ja iltapäivällä.

1. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00

Mistä liiketoiminnassasi on kysymys?

  • Palvelulogiikka – liiketoiminnan, vuorovaikutuksen ja käyttäjäkokemuksen perusta
  • Palvelumuotoilu – kuinka selvittää mikä on arvokasta asiakkaalle, ja kuinka vastata siihen sopivalla palvelupolulla?
  • Asiakkaan kontekstin ymmärrys
  • Yhteissuunnittelulla parempia palveluita (Käyttäjät mukaan, ei tarkoita vain asiakasta)
  • Sisältömarkkinointi osana asiakkaan arvonluontia
10.15

Kahvitauko

10.30

Käyttökokemus, käytettävyys ja asiakaskokemus

  • Käyttäjäkeskeisen suunnittelun perusteet (prosessi ja sen fasilitointi)
  • Käytettävyys ja käyttökokemus
  • Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
  • Asiakaskokemus
  • Sisällön käytettävyys
  • Asiakaskokemuksen ja käytettävyyden psykologiaa
12.00 - 13.00

Lounas

13.00 - 16.00

Käyttäjäkeskeinen palvelukehitys 1

  • Ketterä palvelukehitys / suunnittelun vaiheet
  • Tutkimusmenetelmät, asiakasymmärryksen kasvattamiseen:
  • Havainnointi
  • Luotain-tutkimukset
  • Kontekstuaaliset haastattelut

Harjoitus: 5 why’s

14.30

Käyttäjäkeskeinen palvelukehitys 2

    • Käyttäjäkeskeiset suunnittelumenetelmät
    • Työpajat
    • Asiakaspolut
    • Service blueprinting
    • Prototypiointi

Työpaja: Asiakaspolut

16.00

Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy

2. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00

Käyttäjäkeskeinen palvelukehitys 3 

  • Arviointi- ja testausmenetelmät käytettävyyden parantamiseen:
  • Käytettävyyden arviointi ja testaus
  • Saavutettavuuden arviointi ja testaus
10.15

Kahvitauko

10.30

Sisältöstrategia ja -markkinointi – Viestinnällistä palvelumuotoilua

  • Sisältöstrategia, sisällöt osana palvelua ja brändin muodostusta
  • Sisällöt osana vuorovaikutusta ja asiakaspolkua
  • Kohderyhmien sisältötarpeet (teemat, sisällönmuodot, ym.)
  • Sisältökonseptit
  • Sisällönjakelukanavat
12.00 - 13.00

Lounas

13.00

Sisältömarkkinoinnin suunnittelu 

  • Ketterä kehitys markkinoinnissa
  • Miten hyödyntää tutkimusta sisältömarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa?
  • Tutkimusmenetelmät (sisältöanalyysi, benchmark-tutkimukset, ym.)

Harjoitus: Millaisia sisältöjä kohderyhmä kuluttaa? (benchmark-tutkimus)

14.15

Kahvitauko

14.30

Mittaaminen & SEO 

  • Sisällönsuunnittelu ja jatkuva sisällöntuotanto
  • Analytiikka / SEO
  • Testaus

Työpaja: Miten erottua sisällöillä? Sisältölupaus ja sisältökonseptit

16.00

Koulutus päättyy

Seuraava koulutus 30.-31.5.2017

Koulutus järjestetään Tapahtumatalo Bankissa, Helsingin ydinkeskustassa, osoitteessa Unioninkatu 20, 00130 Helsinki. Katso koulutuspaikat

Koulutuksen hinta

Yksityinen sektori / Julkinen sektori

Etuhinta 31.3.

1 445 €/ 945 €

Etuhinta 28.4.

1 545 €/ 995 €

Normaalihinta

1 645 €/ 1 045€

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Seminaarimaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Ilmoittaudu

Miksi osallistua:

1. Opit kehittämään organisaatiotasi käyttäjäkeskeisesti, parantamaan nykyisiä tai luomaan uusia palveluita palvelumuotoilun keinoin.

2. Ymmärrät, mitä on palvelulogiikka ja miten se parantaa organisaatioiden ja asiakkaiden vuorovaikutusta.

3. Ymmärrät, mitä tarkoitetaan sisältömarkkinoinnilla, käyttökokemuksella ja käytettävyydellä.

4. Ymmärrät, miten sisältömarkkinointi, käyttökokemus ja käytettävyys parantavat palveluasi.

5. Opit kehittämään organisaatiosi sisältömarkkinointia, parantamaan asiakkaidesi käyttökokemusta sekä suunnittelemaan asiakkaallesi hyödyllisiä sisältöjä.

  • Kouluttaja

Ville Henriksson

palvelumuotoilija, Adage

  • Kouluttaja

Raino Vastamäki

tutkimusjohtaja, Adage

Kenelle koulutus on tarkoitettu? 

Koulutus on tarkoitettu yritysten ja organisaatioiden palveluiden, markkinoinnin ja/tai viestinnän kehityksestä ja suunnittelusta vastaaville henkilöille.

Tittelisi/työnkuvasi voi olla esimerkiksi: 

  • Online-kehityspäällikkö / Kehityspäällikkö
  • Markkinointipäällikkö
  • Viestintäpäällikkö
  • Markkinoinnin suunnittelija
  • Sisällöntuottaja
  • Koulutus
  • Markkinointi & viestintä
  • Koulutus
  • ICT

Käyttäjälähtöinen Intranet

Katso paikat ja toteutusajankohdat.

Lue lisää