Käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu | 28. - 29.3.2017 | Tapahtumatalo Bank, Helsinki

Make it or break it – käytettävyys on kaiken A ja O!

Tutkimusten mukaan ihminen käyttää ainoastaan 10 sekuntia aikaa tiedon etsintään verkkosivuilta – mikäli tieto ei ole helposti löydettävissä, hän lähtee pois eikä palaa enää takaisin. Sama pätee myös toimimattomiin verkkokauppoihin ja muihin verkkopalveluihin. Usein käytettävyys- ja käyttäjäkokemuksen ongelmat kumpuavat siitä, että niitä ei ole huomioitu alusta lähtien osana palvelun suunnittelua ja luomista.

Taklaa käytettävyysongelmat jo ennen niiden syntymistä osallistumalla Käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu -koulutukseen!

Käyttäjäkeskeisellä suunnittelulla luot helppokäyttöisiä tuotteita. Kurssilla käydään läpi suunnitteluprosessin kulku sekä joukko tärkeimpiä menetelmiä ja keinoja varmistaa, että palvelusi tai tuotteesi on helppokäyttöinen myös käyttäjien mielestä.

Eri toimenpiteet sopivat tuotekehityksen eri vaiheisiin ja koulutuksessa käydään läpi kunkin menetelmän soveltuvuus eri tilanteisiin. Menetelmiä harjoitellaan pienryhmissä ja kurssimateriaalissa on runsaasti havainnollisia esimerkkejä suunnitteluaikaisten vaiheiden tuotoksista sekä eri tuotteiden ja palveluiden käytettävyysongelmista ja toimivista ratkaisuista. Menetelmistä koulutuksessa käydään läpi mm. Card sort, kontekstuaalinen käyttäjätutkimus, asiantuntija-arviointi, käytettävyystesti ja käyttäjäkysely. Lisäksi kerrotaan, miten ottaa käyttäjät mukaan, miten määrittää käytettävyysvaatimuksia ja miten ottaa käytettävyys huomioon kilpailutuksessa.

Ilmoittaudu mukaan jo tänään ja hanki täsmätyökalut tulevaisuuden menestyspalveluiden rakentamiseen!

Koulutuksen päiväohjelma

Pidämme kahvitauot sopivissa väleissä aamu- ja iltapäivällä.

1. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00-12.00

Käytettävyyden ja käyttäkeskeisen suunnittelun perusteet

(Kouluttajana Timo Jokela)
• Mitä on käytettävyys ja käyttäjäkokemus?
• Mitä on käyttäjäkeskeinen suunnittelu?
• Mikä on käytettävyyden merkitys liiketoiminnassa?

12.00-13.00

Lounas

13.00-16.00

Menetelmät 1: Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkalupakin esittely

(Kouluttajana Aapo Puskala)
• Kilpailija-analyysi
• Card Sort (harjoitus)
• Kontekstuaalinen käyttäjätutkimus
• Persoonat & Skenaariot

16.00

Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy

2. päivä

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00-12.00

Menetelmät 2

Käyttäjäkokemus (Kouluttajana Aapo Puskala)
• Suunnitteluohjeistus
• Protoyypointi
• Asiantuntija-arvio (harjoitus)

Mentaalimallit
• Havaitseminen
• Tarkkaavaisuus

Menetelmät
• Käytettävyystesti (harjoitus)
• Käyttäjäkokemuksen mittaaminen
• Käyttäjäkysely
• Tilasto & lokianalyysi
• Tuotetuki

12.00-13.00

Lounas

13.00-16.00

Käytettävyys syvemmin

(Kouluttajana Timo Jokela)
(osallistujien toiveiden mukaan valitaan teemat seuraavista:)
• Mitkä ovat käyttäjän oikeat roolit suunnittelussa?
• Käytettävyysmenetelmien luotettavuus: mitä tutkimukset sanovat?
• Miten haastatella käyttäjiä (ja miten ei) vaatimusmäärittelyvaiheessa?
• Mitattavien käytettävyysvaatimusten määrittäminen
• Käytettävyys vaatimuksena tietojärjestelmien kilpailutuksessa
• Käyttäjäkeskeisen suunnittelun kypsyystason arviointi
• Käyttöliittymäsuunnittelun ohjeistot ja standardit

16.00

Koulutuksen päätös

Seuraava toteutus 28.-29.3.2017

Koulutus järjestetään Tapahtumatalo Bankissa, Helsingin keskustassa, osoitteessa Unioninkatu 20, 00130 Helsinki. Katso koulutuspaikan sijainti ja saapumisohjeet »

Hinnat

Yksityinen sektori / Julkinen sektori

Etuhinta 27.1. asti

1 445 €/ 945 €

Etuhinta 24.2. asti

1 545 €/ 995 €

Normaalihinta

1 645 €/ 1 045 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Seminaarimaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Ilmoittaudu

Miksi osallistua?

  1. Opit näkemään tuotteen käytön käyttäjän näkökulmasta ja huomioimaan paremmin hänen turhautumisensa.
  2. Tiedät, mitä käyttäjäkeskeinen suunnittelu on, mitä vaiheita se sisältää ja mikä on hyödyllinen tapa soveltaa sitä.
  3. Ymmärrät eri menetelmien edut ja haitat, tulokset ja kustannukset.
  4. Osaat valita ja soveltaa menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi, verkkosivun hierarkian määrittämiseksi, tuotteen käytettävyysongelmien löytämiseksi ja ratkaisemiseksi ja muihin tuotekehityksessä esiintuleviin tilanteisiin.
  5. Opit niin määrittelemään kuin arvioimaan ja testaamaan tuotteen käyttöliittymää ja helppokäyttöisyyttä.
  • Kouluttaja

Aapo Puskala

FM, CEO Userpoint

  • Kouluttaja

Timo Jokela

FT, CEO Joticon Oy

  • Koultuksesta sanottua:

    ”Hyvä ote koulutukseen, hyviä konkreettisia käytettävyyden edistämiskeinoja.”

  • Koulutuksesta sanottua:

    ”Molemmat kouluttajat olivat oman alansa asiantuntijoita.”

Kenelle suosittelemme koulutusta?

Koulutus on tarkoitettu tuotekehittäjille ja projektinvetäjille, jotka ovat mukana tuote- tai palvelukehityksessä. Kurssi soveltuu niin kokemattomille kuin kokeneillekin, joskin mittava kokemus käytettävyysalalta tekee osasta kurssin sisällöstä ennestään tuttua. Kurssi sopii esimerkiksi projektipäälliköille, sovellusasiantuntijoille ja -suunnittelijoille.

  • Koulutus
  • Markkinointi & viestintä