Data Driven Business | 31.8.2017 | Scandic Park, Helsinki

Johtaminen tiedolla: harhaa vai fiktiota?

elokuu 1, 2017

Tiedolla johtamisesta ja analytiikasta on tullut yksi tämän päivän ismeistä. Eikös tiedolla johtaminen ole kiinteä osa johtamista? Miksi edes puhua niistä erikseen? Jostain syystä organisaatioiden käytössä oleva data ja johtaminen eivät kuitenkaan aina kohtaa.

Niin kuin ismeissä yleensäkin, BI- tai analytiikkajärjestelmän uskotaan sinällään varmistavan, että päättäjällä on kaikki olennainen tieto käytössään.

Vanha ajattelu ja lähestymistapa puetaan uusiin visuaalisiin ja värikkäisiin kuoriin. Lähestyminen tietoon on usein teknistä. Energia käytetään datan oikeellisuuden varmistamiseen ja kauniin käyttöliittymän tekemiseen.

Sekä datan oikeellisuus että käyttäjää tukevat käyttöliittymät ovat olennaisia, mutta se ei riitä. Olennaista on vastata kysymykseen, mitä päätöksiä ollaan tekemässä. Sen perusteella haetaan tarvittava tieto johtamisen tueksi, löytyypä se organisaation sisä- tai ulkopuolelta, nykyisistä tai vielä määrittämättömistä tietolähteistä.

Ensimmäinen tiikerinloikka tiedolla johtamisessa tehdään, kun organisaatio päättää johtaa yksillä, yhteisillä luvuilla. Olennaista on johdon – ei vain talous- tai ict-johdon – yhteinen näkemys tiedon tarpeesta. Eikä luonnollisestikaan vain yksittäisen tietokentän tasolla, vaan tiedon hyödyntämisennäkökulmasta.

Kun tiedon saaminen ja laatu ovat koko johdon yhteinen tehtävä, siilojen purkaminen eri organisaatio-osien ja järjestelmien väliltä onnistuu. Kun yhteinen tiedon tarve on tunnistettu, eri järjestelmähankkeiden priorisointi ja tarvittavan tiedon hahmottaminen on mahdollista ja ennen kaikkea johdettua. Pääsemme siilokohtaisesti tarkasta mutta kokonaisuuden kannalta epävarmasta kuvasta yhteisesti johdettuun ja ymmärrettyyn tilannekuvaan.

Toinen loikka tapahtuu, kun organisaatio uskaltaa tiedon avulla haastaa omat uskomuksensa, myyttinsä ja perinteiset johtamistapansa. Pohja loikalle luodaan ottamalla käyttöön suunnittelussa, ennustamisessa ja seurannassa eurojen lisäksi liiketoiminta-ajureihin ja -logiikkaan perustuva ajattelu ja käytäntö:

  • mitä eurojen takana tapahtuu?
  • mikä aidosti on vaikuttanut tekemisen tulokseen?

Loikan mahdollistaa indikatiivisen ennustamisen sekä operatiivisen datan käyttö ennustamisen ja seurannan tukena:

  • mitä tilauskanta, sopimuskanta, myyntipipe ja myynnin toimenpiteet kertovat yhdistettynä aikaisempaan toteumaan ja annettuihin ennusteisiin.

Annetaan organisaation toimenpiteiden ja datan kertoa!

Ehdottaessani tätä kuulen toistuvasti, että ”ei meidän sopimus- tai crm-tiedot ole riittävän hyvällä tasolla ja…”

Ainoa oikea vastaus silloin on, että laitetaan ne kuntoon toiminnan eri tasoilla ja organisaation eri osissa. Silloin pystymme johtamaan fiktion sijaan indikatiivisella tiedolla.

Kolmas tiikerinloikka edellyttää uskallusta kokeiluun. Pitää kysyä:

  • mitä me emme vielä näe datastamme ja
  • millä saamme uusia näkemyksiä ja vahvistamme toimintaamme.

Nykyään puhutaan paljon analytiikasta sen eri muodoissaan. Olennaista ei kuitenkaan ole mitä eri ”alalajia” käytät vaan se, mihin kysymyksenasetteluun olet hakemassa vastausta tai vahvistusta.

Analytiikkatyökalujen ja -mallien kehityttyä niiden tekninen käyttöönotto ei ole enää minkäänasteinen rajoite. Hyöty mitataan konkreettisissa liiketoimintaa auttavissa vastauksissa.

Erinomainen esimerkki tiedolla johtamisen kehityskaaresta ja harhojen ja fiktioiden murskaamisesta on Kiinteistömaailma. He ovat määrätietoisesti rakentaneet liiketoimintaa tukevaa raportointia ja analytiikkaa raportoinnin standardoinnista ennustavaan analytiikkaan. Liiketoiminnan kysymykset ja päätöksenteko ovat keskiössä.

Lisää ajatuksiamme nettisivuillamme sekä TiVin Data Driven Business -tapahtumassa elokuussa. Haasta meitä ja ajatteluasi.

Jari Laakkonen
Managing Partner, eCraft Referee

Kirjoittaja uskoo tiedolla johtamiseen, päätösten ja oletusten haastamiseen ja uusien kysymysten esittämiseen. Hän lähtee siitä, että johdon yhteinen näkemys tavoitteista ja tehdyistä oletuksista auttavat johtamaan paremmin.

Twitter
LinkedIn