CIO 2018 | 26.4.2018 | Clarion Hotel, Helsinki

CIO, CDO ja ihmistä nopeammin kehittyvä teknologia

huhtikuu 21, 2017

Tällä hetkellä monen suomalaisen yrityksen hallitukselta pukkaa viestiä johtoportaalle: digitalisoikaa nyt kaikki, automatisoikaa ja disruptoikaa. Monessa tapauksessa tästä hätäännytään siinä määrin, että yritetään juosta, vaikka osataan vasta hädin tuskin kävellä.

Lopputuloksena kaikki kaapelit ovat solmussa kuin leijan narut taivaalla. Onnekkaimpien tietohallintojohtajien ei kuitenkaan tarvitse kantaa taakkaa digitalisaation toteuttamisesta pelkästään omilla harteillaan, vaan moniin yrityksiin on palkattu CIO:n aisapariksi CDO – Chief Digital Officer.

Näiden kahden tulisi tietysti pystyä mahdollisimman saumattomaan yhteistyöhön, mutta miten? Onhan esitetty sellaisiakin skenaarioita, että CDO voisi korvata CIO:n. Näin ei kuitenkaan ole.

Digitalisaatio, kuten mikä tahansa transformaatio, vaatii paljon työtä ja vaivannäköä. CIO:n ja CDO:n yhteistyö voi alkuun vaikuttaa mutkikkaalta, mutta lähemmin tarkasteltuna kombinaatio on pikemminkin ihanteellinen:

CDO:lla on usein markkinointitausta, sekä ymmärrystä kuluttaja- ja asiakaskäyttäytymisestä sekä fokus digitalisaation trendeissä. CIO puolestaan on tyypillisimmin teknologiasta hyvin perillä oleva insinööri. Parhaassa tapauksessa saadaan käyttöön kahden huippuyksilön parhaat puolet.

Merkittävin ero näiden toimenkuvien kahden välillä on siinä, että CDO:n yritykseen tuoma muutos on nimestään huolimatta ennen kaikkea kulttuurillinen – hänen tehtävänsä on varmistaa, että yrityksessä voidaan kokeilla, ja kokeillaankin erilaisia bisnesmalleja luovasti ja ketterästi. Innovoidaan, luodaan uusia tapoja toimia, ja luovutaan niistä, jotka eivät toimi.

CIO:n tehtävä on puolestaan pitää huolta, että kaikki toimii kuten pitää – yrityksen teknologisen perusinfrastruktuurin tulee olla kunnossa. CIO ikäänkuin rakentaa alustan, joka tukee innovaatioita, ja mahdollistaa siten CIO:n ja CDO:n yhteistyön ja siitä seuraavat tulokset.

Innovaatiohankkeen onnistumisen taustalle tarvitaan CIO, CDO sekä CEO

Kirjoitin hiljattain artikkelin otsikolla “CEO on uusi CDO – tai ainakin hänen pitäisi olla”. Tämä herätti odotetusti keskustelua. Johtoajatus tässä julkilausumassa oli tietysti se, että yksikään CDO:n ja CIO:n toteuttama digihanke menesty ilman johdon tukea.

Siksi CEO on välttämätön kolmas jäsen tässä kokoonpanossa – innovaatiohankkeiden onnistumisen edellytyksenä on, että yrityksen CEO on vähintään henkisellä tasolla oman elämänsä CDO.

Teknologia kehittyy nopeammin kuin ihminen

Kehityksen mukana pysyminen ei kuitenkaan välttämättä ole itsestäänselvää edes siinä tapauksessa, että johdon tuki näiden kahden digipelurin taustalta löytyy. Teknologia ja digitaaliset ympäristöt yrityksissä muuttuvat joskus niin nopeasti, etteivät työntekijöiden kompetenssit pysy perässä. Tällä tavalla syntyy kuilu teknologian ja osaamisen välille.

Teknologiakuilun umpeen kurominen ei kuitenkaan (onneksi) tarkoita, että yrityksen täytyisi jatkuvasti palkata uusia työntekijöitä uudenlaisine kompetensseineen, ja työntää samaan tahtiin vanhenevaa osaamista kortistoon. Sen sijaan työntekijöiden uudelleenkoulutukseen on investoitava kaikilla organisaation tasoilla.

IT- ja muutoshankkeita sekä uusia teknologioita koulutuksineen ei tule ajatella kustannuksina, vaan investointeina yrityksen tulevaan liiketoimintaan. Investoinnit puolestaan ovat kiinteä osa normaalia liiketoiminnan kehittämistä, sekä edellytys kasvulle.

Petteri Poutiainen
Maajohtaja, Salesforce Suomi

Petteri Poutiainen on Suomen Salesforcen maajohtaja. Salesforce puolestaan on maailman johtava asiakaskokemuksen hallintajärjestelmien toimittaja. Petteri on ollut mukana perustamassa useita yrityksiä, mm. joukkorahoituspalvelu Invesdorin, sekä toiminut yli 18 vuotta kansainvälisten IT yritysten johtotehtävissä. Petteriä inspiroi digitaaliset liiketoimintamallit, start-up yhteistyö ja innovaatiokulttuuri sekä voittajatiimien rakentaminen.